MUST HAVE HERBS

11 heerlijke musthaves kruiden die in mijn keuken staan! Gezond koken betekent vaak geen sausje en marinades uit een pakje maar alles zelf maken. Dat kan soms best lastig zijn. Wanneer ik aan mijzelf denk, over vijf jaar, dan zie ik een moeder voor me die niet uit de keuken te slaan is. Alles vers en zelf bereid. Maar ik weet dat ik nog veel moet leren, onder andere met de vele verschillende kruiden. Ik bedacht me altijd, als ik op mij zelf ga wonen dan koop ik een mooi kruiden rek zodat ik altijd lekker kan koken (ja ik weet het, daarvoor heb je meer nodig dan een kruidenrek maar dit is voor mij het begin). En nu is het zo ver, ik heb mijn kruidenrekjes gevuld en wel. En in mijn ogen, zijn dit de belangrijkste 9 kruiden (om mee te beginnen). Er is natuurlijk zoveel soort, zo veel keus. Maar naar mijn mening is dit de basis. Ik vertel je graag waarvoor de kruiden (kunnen) dienen, waarvoor ze goed zijn, en waarmee ik ze het lekkerst vind. 

  1. Zout – zout kan abosoluut niet ontbreken in dit rijtje. Zout is dé smaakmaker. We weten allemaal wel dat te veel zout ongezond is. Maar zout doet ook goede dingen voor je lichaam. Zout is belangrijk voor zenuwprikkelgeleiding en het samentrekken van spieren. Daarnaast is zout van belang bij de vochtbalans in je lichaam en speelt het een rol bij de regeling van de bloeddruk.
  2. Peper – grof gezegd zijn er 4 verschillende soorten pepers. Zwart, wit, rood en groen. Mijn favo? De combinatie van alle vier. Ik ben een grote voorstander van de peperkorrels die je vervolgens zelf maalt. Witte peper is pikant, maar iets aromatischer dan de scherpere zwarte peper. Er bestaat ook groene peper die milder van smaak is en daarom vaak wordt gebruikt in bijvoorbeeld salades en roomsaus. Peper is onder andere goed voor de spijsvertering, en werkt tegen verkoudheid.
  3. Kaneel – ik combineer kaneel graag met appel, banaan en rozijnen. Jammie! Kaneel word veel gebruikt bij desserts, appeltaart en appelmoes (ook echt heerlijk om zelf te maken). Kaneel werkt verwarmend en krampwerend. Verder werkt kaneel ook antisceptisch, het bestrijden en voorkomen van bacterieën en schimmels. Kaneel heeft een gunstige werking op je darmen, bij verkoudheid en bij vermoeidheid. Daarnaast heeft kaneel een gunstige werking op de bloedsuikerspiegel en het cholesterolniveau. Dus kom maar door met die appeltaart 😉

  4. Oregano – is het nichtje van mint en de gedroogde variant heeft meestal meer smaak dan de verse. Oregano word vaak gebruikt in de italiaans keuken, en ik vind het daarbij dan ook heerlijk om het door mijn pasta sauzen te doen of op mijn pizza’s. Ook in salades een aanrader! Oregano is rijk aan mineralen, vitaminen en antioxidanten. In de Filippijnen wordt oregano niet zoals gewoonlijk gebruikt voor het koken maar wordt in eerste plaats beschouwd als een medische plant, wat goed is om hoesten en koorts te verlichten.
  5. Paprikapoeder – bij het verwarmen van deze kruid verbrand de suiker en kan de smaak bitter worden, let daar op. Paprikapoeder kan zowat ik elk gerecht gebruikt worden. Grofweg zijn er twee soorten, de milde en de pittige. Ik ben fan van de pittige variant. Ondanks de paprika eigenlijk een zoete peper is kan je hem dus ook pittig krijgen :). Waar je ook op moet letten bij paprika poeder is dat de kwaliteit snel achteruit gaat. Heb je al een potje een jaar in de kast staan? Dan heeft het geen zin om het als smaakmaker te gebruiken, je kan hem nog wel als garnering gebruiken.
  6. Tijm – wordt vers of gedroogd gebruikt in gekookte gerechten. Tijm wordt soms ook gebruikt in salades en sauzen. Tijm kan gunstig zijn voor de behandeling van keelpijn, besmette tandvlees, hoofdpijn, hoesten en verkoudheid. Netzoals oregano is dit ook een nichtje van mint.
  7. Rozemarijn – is een prikkelende kruid, met een licht mint smaak en ruikt echt geweldig. Wanneer ik mijn gezicht stoom, is dit vaak met water waar zout en rozemarijn in zit, heerlijk! Ik vind deze kruid heel erg lekker en ook goed te gebruiken bij het kruiden van vlees zoals lamsvlees, gegrild vlees en varkensvlees. Maar eigenlijk gooi ik het bijna overal bij… Vind het ook heerlijk met groentes zoals bloemkool, jammie! Wederom ook een nichtje van mint.
  8. Basilicum – is het lekkerste vers. Maar ik zelf vind dat altijd erg lastig omdat ik dan altijd te veel heb en uiteindelijk moet ik het dan weggooien en dat vind ik enorm zonde. Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar gedroogd. Het kruid is groen of rood en heeft een sterke, warme en toch frisse smaak en is rijk aan mineralen en vitamines. Ik vind het lekker in salades en sauzen, maar het word ook gebruikt met vruchten jam of fruit. Koud is het wel het lekkerst, want als het word verwarm verliest het (een deel van) haar smaak. Basilicum heeft een ontsmettende en kalmerende werking.
  9. Peterselie – Er zijn twee soorten peterselie, krul peterselie en platte peterselie. De platte peterselie heeft meer smaak dan de krul peterselie. Dit super kruidje zit bomvol mineralen als ijzer en kalium en vitaminen A, B, C en K. Peterselie versterkt onder andere het immuunsysteem, verbetert de spijsvertering, geeft energie en houdt vitale organen zoals de nieren gezond. Door de antibacteriële eigenschappen werkt het goed tegen een slechte adem. Ik vind peterselie lekker met vis of in de kruidenboter. Met pasta is ook een goede combinatie en in salades vind ik het ook lekker. Peterselie is zo’n kruid waarmee je alle kanten op kan.
  10. Kurkuma – een absolute superfood! Het stofje is ontstekingsremmend, een sterke antioxidant en antibacterieel vooral in combinatie met zwarte peper (samen even bakken) neemt je lichaam het goed op. Kurkuma is eigenlijk de basis van curry, dat is dan ook wat ik ermee maak. Maar het kan ook prima in een groene smoothie!
  11. Vanillepoeder – bij het woord vanille ben ik al verkocht. Ik houd van vanille, in mijn bodylotion, in mijn ijs, vanille vla, noem het maar op. Vanille kan gebruikt worden als een zoetstof, en dat doe ik maar al te graag. Maar wist je dat vanille ook vitaminen en mineralen bevat? Zo bevat vanillepoeder in kleine hoeveelheden vitamine B1, B2, B3 en B6. De B-vitaminen geven energie en zijn onder andere goed voor de stofwisseling, spijsvertering, een goed functionerend zenuwstelsel, gezichtsvermogen en hart, een gezonde huid en de vorming van rode bloedcellen. Zo is vanillepoeder een gezonde vervanger van fabriekssuiker! Jippie!!

Er zijn natuurlijk veeeeeel meer kruiden, en dit is echt niet het belangrijkste. Dit is mijn persoonlijke voorkeur. Ik heb dan ook alleen de kruiden genoemd die ik in een potje heb zitten. Toch hoop ik dat het jou op weg helpt mocht je voor het eerst je kruidenrek maken. Een goed kruidenkastje is eigenlijk een beetje verzamel werk. En ik weet dan ook zeker dat ik over een jaar meer dan dit in mijn keukenkastje heb staan. Maar voor nu.. is dit voor mij meer dan genoeg.

Wat is jou favoriete kruid? Heb jij een absolute aanrader voor mij?
XOXO ♥

 

Advertenties

Vertel wat jij ervan vind..

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s